نشست خبری جشن خانه موسیقی و فستیوال موسیقی تهران؛ یک هفته موسیقایی در عمارت مسعودیه

19 آگوست,2014 سازخانه طهران | اخبار هفته - نشست خبری جشن خانه موسیقی و فستیوال موسیقی تهران؛ یک هفته موسیقایی در عمارت مسع‎

xxx (8)

نشست خبری جشن خانه موسیقی و فستیوال موسیقی تهران؛ یک هفته موسیقایی در عمارت مسعودیه

نشست خبری پانزدهمین جشن خانه موسیقی ایران با حضور مدیرعامل خانه موسیقی و اعضای شورای مشورتی در خانه موسیقی برگزار شد.

 حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی و دبیر جشن خانه موسیقی)، علیرضا قربانی، تهمورس و سهراب پورناظری و همایون شجریان در این نشست به بیان نظرات خود پرداختند و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. همه هنرمندان حاضر در این نشست، حضور در کنار یکدیگر را به فال نیک گرفته و نفس برگزاری یک فستیوال موسیقی در قالب «جشن خانه موسیقی» را شروع مناسبی برای برگزاری فستیوال‌های بزرگ‌تر دانستند.

در ابتدای این نشست، حمیدرضا نوربخش از حضور گروه‌های نام‌آشنا در فستیوال موسیقی تهران خبر داد و گفت: «چهارشنبه 12 شهریورماه گروه هم‌آوایان (به سرپرستی استاد حسین علیزاده و خوانندگی محمد معتمدی)، پنجشنبه 13 شهریورماه گروه موسیقی کامکارها، چهارشنبه 14 شهریور گروه پالت، شنبه 15 شهریور گروه شمس (به سرپرستی استاد کیخسرو پورناظری)، یکشنبه 16 شهریور (برادران پورناظری به خوانندگی همایون شجریان) و دوشنبه 17 شهریور گروه اشتیاق (به خوانندگی علیرضا قربانی) برنامه‌های خود را در فضای باز عمارت مسعودیه که یکی از بناهای متعدد عهد قاجار است، اجرا خواهد کرد.»

نوربخش با اشاره به اینکه در سال گذشته مقارن با برگزاری جشن خانه موسیقی، این وعده را داده بودم که این جشن در قالب فستیوال موسیقی تهران به کار خود ادامه خواهد داد گفت: «حضور هنرمندان پرمخاطب و ارزشمندی چون تهمورس پورناظری، علیرضا قربانی، همایون شجریان و سهراب پورناظری که قریب به یک‌سال است به شورای مشورتی و اجرایی خانه موسیقی پیوسته‌اند، تأثیر زیادی در برگزاری فستیوال موسیقی تهران داشته است».

او با بیان اینکه عمارت مسعودیه تهران برای کلیه اجراهای فستیوال موسیقی تهران انتخاب شده، درباره هماهنگی‌های انجام شده با سازمان میراث فرهنگی گفت: «در بناهایی که سازمان میراث فرهنگی بیم تخریب آنها را دارد، اجازه برگزاری کنسرت داده نمی‌شود. در مورد بنای مسعودیه هم ما تضمین داده‌ایم که تخریبی صورت نمی‌گیرد. در این خصوص لازم است از دوستان‌مان در آن بنای قدیمی، جناب آقای مهندس بهشتی و آقای مهندس کاظمی مشاور عالی وزیر محترم ارشاد و آقای مرادخانی معاون هنری وزیر تشکر کنم.»

نوربخش در ادامه درباره تغییر رویکرد خانه موسیقی درباره موسیقی پاپ صحبت کرد. به گفته او تا پیش از این تنها بخشی از موسیقی پاپ که در خانه موسیقی حضور نداشت، بخش خوانندگان بود. دبیر جشن خانه موسیقی درباره فراخوان خانه موسیقی برای تشکیل کانون خوانندگان پاپ نیز این‌گونه توضیح داد: «ما فراخوان را اعلام کرده‌ایم و قرار شد افراد شاخص یا پیشکسوتان اساس‌نامه را بنویسند که این مرحله در حال انجام است. البته تا جایی که من به خاطر دارم، ما هیچ‌وقت موضع منفی درباره موسیقی پاپ نداشته‌ایم. متأسفانه 14 سال پیش برخی از دوستان موضع داشتند که موجب سوءتفاهم شد، اما بعد از آن حساسیتی وجود نداشت و در کانون آهنگسازان ما هم آهنگسازان پاپ حضور داشتند.»

در بخشی از این نشست سوالاتی درباره نحوه دعوت از هنرمندان خانه موسیقی (که 700 نفر از بدنه 14000نفری خانه موسیقی را تشکیل می‌دهند) مطرح شد. مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به این سوالات گفت: «وقتی محدودیت فضا هست، همیشه عده خاصی می‌توانند شرکت کنند. اما دعوت خاص ما بسیار محدود است. اولویت حضور مربوط به کسانی است که زودتر می‌آیند و کارت دعوت می‌گیرند. بنابراین کسانی که دیرتر بیایند، کارت ورودی تمام می‌شود. البته امسال فضای ما 1500 نفره است و تعداد بیشتری می‌توانند حضور داشته باشند.»

نوربخش همچنین درباره حضور بانوان گفت: «به واسطه اینکه محل اجراها در فضای باز است، گروه‌های موسیقی بانوان امکان حضور مستقل ندارند، اما بانوان در برخی گروه‌ها حضور دارند. از سوی دیگر ما قائل به تفکیک جنسیتی نیستیم.»

سهراب پورناظری نیز با اشاره به اینکه همه حاضران در جمع احتمالاً خبرنگار و عکاس موسیقی هستند، گفت: «من تا سال گذشته حتی یک‌بار هم پایم را در خانه موسیقی نگذاشته بودم. اما آن زمان برای یک بحث متفرقه با آقای نوربخش صحبت کردم و در ادامه با برخی دوستان دیگر و آنها هم لطف کردند و آمدند تا معضلاتی که شما به آنها اشاره کردید را حل کنیم. این انتقادات بنا به هر دلیلی از سوی بدنه موسیقی کشور به خانه موسیقی مطرح بوده و شاید یکی از دلایلش فاصله‌های بی‌دلیلی بوده که بین همه ما وجود داشته. کارکرد شورای مشورتی صرفاً بازگو کردن و حل همین مشکلاتی است که توسط شما مطرح می‌شود. به گمان من در حال حاضر همه بدنه موسیقی کنار هم جمع شده‌اند.»

او با اشاره به حضور نخبه‌های موسیقی در قالب فستیوال موسیقی تهران گفت: «تا پیش از این هیچ‌وقت نخبه‌ها را در یک قاب ندیده‌اید. اما چقدر جالب است که برای اولین بار نخبه‌هایی که به لحاظ ایدوئولوژیک و دیدگاه با هم مشکل داشته‌اند، زیر چتری به نام خانه موسیقی دور هم جمع می‌شوند.»

پورناظری این حضور را محدود به 7 اجرا ندانست و تأکید کرد: «قرار نیست کار ما به همین 7 اجرا محدود شود. جامعه موسیقی می‌خواهد به اهداف و به مشکلات پیشِ رو بپردازد و موانعی که هر روز زاییده می‌شوند (مثل تفکیک جنسیتی، کپی‌رایت و…) را پیگیری کند. به گمان من امروز نقطه عطفی در فعالیت‌های خانه موسیقی است. این اتفاق دیده شدن موسیقی در قابی است که تا پیش از این سابقه نداشته است.»

نوربخش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محدودیت تدریس موسیقی در فرهنگسراها گفت: «ما در برابر تعطیلی تدریس موسیقی در فرهنگسراها هم اعلام موضع کردیم و هم وارد کار شدیم. دوستان بحث کیفیت را مطرح کردند و ما کیفیت را تضمین کردیم. هم اساتیدی را معرفی کردیم و هم در مورد مدرسان قبلی مطالعه و افراد واجد صلاحیت را معرفی کردیم. امیدواریم به زودی تدریس در این محل‌ها دوباره آغاز شود. به علاوه، در دیدار با رئیس‌جمهور هم من چندین مورد را نام بردم و به نمایندگی «خانه موسیقی» آنها را پیگیری خواهم کرد. البته به دنبال جنجال راه انداختن نیستیم، اما مطالبات را پیگیری می‌کنیم. در مورد کپی‌رایت هم تنها با صدا و سیما بیش از 8 جلسه برگزار کرده‌ایم و به صورت روزمره این فعالیت‌ها را دنبال می‌کنیم. ما کمپین حمایت از کپی‌رایت را پی‌ریزی کرده‌ایم و مطالبات را دنبال خواهیم کرد.»

در ادامه این نشست، همایون شجریان درباره علت جمع شدن شورای مشورتی در کنار هم گفت: «یکی از انگیزه‌ها این بود که خانه موسیقی بتواند پرقدرت‌تر ظاهر شود. هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ برش مدیریتی. هدف این است که خانه موسیقی بیش از پیش روی پای خود بایستد.»

خواننده آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» در ادامه سخنانش با اشاره به گفته‌های قبلی خود مبنی بر آمادگی برای برگزاری کنسرت خیابانی ادامه داد: «اجرای خیابانی یکی از آرزوهای من است. منظورم کنسرت دادن در مکانی است که مردم برای حضور در آن نیازی به تهیه بلیت نداشته باشند. در این شرایط حتی یک رهگذر هم می‌تواند بدون دغدغه بنشیند و از موسیقی لذت ببرد اما رسیدن به چنین وضعیتی نیاز به یک فضای بزرگ و مجوزهای خاص دارد. اگر این مسائل حل شود، من اعلام می‌کنم هنوز سر حرفم ایستاده‌ام و می‌توانم به آرزویم هم برسم.»

حمیدرضا نوربخش در ادامه به نحوه بلیت‌فروشی اجراهای فستیوال تهران پرداخت و گفت: «از جمله مشکلات ما قیمت بالای بلیت‌هاست که به واسطه هزینه‌های غیرمستقیم به کنسرت‌ها تحمیل می‌شود. اما هدف ما در خانه موسیقی این بوده که اگر برنامه‌ای اجرا می‌کنیم، قیمت بلیت‌ها از قیمت معمول کمتر باشد. در این اجراها هم با توجه به صحبت‌هایی که با نهادهای مختلف داشته‌ایم، بلیت‌ها بین 30 تا 80 هزار تومان فروخته می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت خانه موسیقی بر روی آیکون بلیت‌فروشی کلیک و بلیط کنسرت موردنظر خود را خریداری کنند.»

تهمورس پورناظری که از بقیه اعضای شورا کمتر لب به سخن گشود نیز با اشاره به این نکته که تمام درآمد حاصله از اجراهای فستوال موسیقی تهران به حساب خانه موسیقی می‌رود وهیچ هنرمندی دستمزدی دریافت نمی‌کند، به استقلال خانه موسیقی در بستر چنین اتفاق‌هایی پرداخت و گفتک «همه دغدغه شورا این بوده که خانه موسیقی دغدغه مالی کمتری داشته باشد.»

پورناظری درباره قیمت بالای بلیت‌های کنسرت‌ها گفت: «همه ما در سال 86 در حالی کنسرت برگزار می‌کردیم که متوسط قیمت سالن و صدا و نور از آن سال تا به امروز 6 برابر افزایش داشته. این در حالی است که متوسط فروش بلیت در آن زمان 35 هزار تومان بوده و امروز باید به 200هزار تومان برسد. در این بین همه دست‌اندرکاران برگزاری یک کنسرت سهم خود از پرداخت قیمت بلیت را افزایش داده‌اند، جز هنرمندان.»

علیرضا قربانی درباره علت حضورش در شورای مشورتی گفت: «حضور من و سایر دوستانم در شورای مشورتی خانه موسیقی به علت ایجاد صمیمیت و همدلی با اعضای خانه موسیقی و حتی هنرمندان غیرعضو این نهاد موسیقایی بود. ما دل‌مان می‌خواست که در قالب یک شورای مشورتی در کنار سایر هنرمندان برگزیده موسیقی کشور، تعامل بیشتری با خانه موسیقی داشته باشیم تا شاید کسانی که تمایلی به حضور در خانه موسیقی ندارند، بتوانند از این طریق وارد کار شوند و به ما کمک کنند.»

قربانی در بخش دیگری از این نشست به حذف بخش بین‌الملل از فستیوال موسیقی تهران اشاره کرد و افزود: «ما تا یک‌ماه پیش هم بخش بین‌الملل جشنواره را حذف نکرده بودیم، اما به دلیل کمبود وقت و منابع مالی مجبور شدیم که در زمان دیگری از حضور گروه‌های بین‌المللی برای شرکت در جشنواره استفاده کنیم که امیدوارم در جشنواره بعدی شاهد حضور این گروه‌ها باشیم.»

او همچنین با اشاره به پرسش خبرنگار «موسیقی ما» درباره فقدان اطلاع‌رسانی کافی از سوی خانه موسیقی و توقعی که عموم از خانه موسیقی (در مقایسه با خانه سینما) دارند گفت: «اعتقاد دارم خیلی از هنرمندان و مردم در جریان فعالیت‌های خانه موسیقی نیستند و این نقد را هم وارد می‌کنم که اطلاع‌رسانیِ کمی پیرامون فعالیت‌های این نهاد صنفی انجام گرفته؛ اما امیدوارم از این پس شاهد حضور موثرتری از خانه موسیقی در جریان فعالیت‌های موسیقایی کشور باشیم.»