محمدرضا رییسی

1 جولای,2015 محمدرضا رییسی - آموزشگاه موسیقی سازخانه طهران‎

اساتید


Untitled
نام
محمدرضا
نام خانوادگی
رییسی
متولد
1362

دوره های مورد تدریس توسط استاد

تنبک , دف , ساز ایرانی , موسیقی ایرانی , کارگاه آموزشی (مستر کلاس)

مدارک و دوره های تحصیلی

لیسانس عکاسی از دانشگاه هنر و معماری

 

پیشینه حرفه ای

مدرس سازهای کوبه‌ای از سال 1383

موسس گروه موسیقی “کوچ” همراه با محمد موذن‌باشی و وفا مصباحی

 تالیف کتاب “شیوۀ نوازندگی کاخن” ریتم‌های آمریکای لاتین وآفریقا  

تالیف کتاب “شیوۀ نوازندگی کاخن” ریتم‌های فلامنکو (در دست انتشار)

تولید کنندۀ سازهای کاخن با نام پالُس 

شرکت در مستر کلاس‌های نوازندۀ سازهای کوبه‌ای، حکیم لودین (پرفسور رشته موسیقی) 

همکاری در ضبط آلبوم موسیقی “کوچ” (در دست انتشار)

همکاری با گروه‌های مختلف موسیقی از جمله گروه “مهر آیین” به سرپرستی کارن کیهانی، “نریمان” به سرپرستی علی پژوهشگر، گروه موسیقی فلامنکو به سرپرستی احسان فرامرزی پور و…

همکاری با اساتید دانشگاهی از جمله امیر اسلامی، کارن کیهانی، هوشیار خیام

نوازنده سازهای کوبه ای در اثر موسیقی “غروبی در سحرگاهان”

دریافت لوح تقدیر برای حضور در برنامه “دود عود” ( تجلیل از استاد منصور نریمان )، به عنوان نوازنده سازهای کوبه‌ای، 1390

پژوهش‌های متعدد در زمینه “عنصر ریتم در موسیقی آیینی ایران”

 

 

اطلاعات بیشتر

کارگاه آموزشی ساز کاخن

بی‌تردید گرایش به ساز کاخن، به دلایلی چون فیزیک و ساختاری منحصر‌به‌فرد، رنگ‌آمیزیِ صوتیِ متفاوت و پشتوانۀ غنیِ فرهنگی و ریتمیکِ کشورهایی چون کوبا، پرو و اسپانیا، رو به افزایش است. کمابیش در یک دهۀ گذشته، ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روزبه‌روز به علاقه‌مندان ساز کاخن افزوده می‌شود. ولی با توجه به فقدان شاخۀ تخصصی سازهای کوبه‌ای در مراکز عالی آموزش موسیقی، کمبود چشمگیر اساتید فن و نبود اسلوب مدون آموزشی برای این ساز، در تربیت نوازندۀ ساز کاخن پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است؛ و معمولاً به غیر از شمار اندکی از نوازندگان، مابقی در نواختن این ساز از ریتم‌ها و لحن‌های موسیقی ایرانی استفاده می‌کنند؛ و تنها از رنگ صوتی آن بهره می‌جویند تا ریتم‌های مختص به آن.

این کارگاه آموزشی، تلاشی است در راستای آگاهی‌بخشیدن و آموزشِ روش‌مندِ این ساز که هر سه جنبۀ “ساخت و تولید”، “بخش نظری” (بر پایۀ نخستین اسلوب مدون آموزشی) و” بخش عملی” را شامل می‌شود؛ و به بیانی دقیق‌تر دربرگیرندۀ:

تاریخچه ساز کاخن

بررسی شیوه‌های ساخت و صدادهی، مطابق با سلیقۀ زیبایی شناختی، که قابلیت استفاده در موسیقی ایرانی و غیر ایرانی را فراهم می‌کند؛ وشامل کاخن‌های چوبی، پلکسی گلاس، سیمی، فنری، باس و پدال‌دار می‌شود.

آموزش چند حرکت ورزشی برای نوازندگان، به‌منظورِ جلوگیری از آسیب‌دیدن دست‌ها و ستون فقرات.

بررسی شیوه‌های نواختن ساز کاخن که شامل سبک‌های کوبایی، پرویی و فلامنکو است.

آشنایی با انواع تکنیک‌های نوازندگی ساز کاخن

آشنایی با انواع شیوه‌های ریززدن که خود به شش گونه تقسیم می‌شود؛ و بررسی وجه اشتراک برخی از آنها با دیگر سازهای کوبه‌ای.

بررسی وجه تمایز نواختن ریتم‌های مختص به ساز کاخن نسبت به سازهای کوبه‌ای ایرانی.

نواختن برخی از ریتم‌های پرکاربردِ آمریکای لاتین و آفریقا و هم‌نوازی با موسیقی برای درک بهتر ریتم‌ها.

بیان نکاتی که پس از فراغت از ساززدن برای جلوگیری از آسیب‌دیدن دست‌ها ضروری است.

این متد آموزشی مطابق با متدهای رایج و به‌روزِ اساتید بنام  ساز کاخن است و بخش اعظمی از آن برگرفته از کتاب‌ها و دی وی دی‌هایی است که در ذیل بدان‌ها اشاره می‌شود.

در این کارگاه آموزشی، از افرادی که دورۀ ابتداییِ نوازندگیِ حداقل یک ساز کوبه‌ای ایرانی یا غیر ایرانی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند گرفته، تا افرادی که مشغول به تدریس سازهای کوبه‌ای هستند می‌توانند بهره گیرند.

افرادی که در این کارگاه آموزشی ثبت نام می‌کنند، شامل 20 درصد تخفیف خرید کتاب، 10 درصد تخفیف خرید ساز و دارای اولویت حضور در کارگاه‌های آموزشی بعدی می‌شوند.