در نشست خبری مراسم نکوداشت «شیرمحمد اسپندار» عنوان شد؛از اساتید موسیقی توقع داریم در مراسم بزرگداشت پیشکسوت «دونلی نواز» حضور یابند

7 آگوست,2014 سازخانه طهران | اخبار هفته - در نشست خبری مراسم نکوداشت «شیرمحمد اسپندار» عنوان شد؛از اساتید موسیقی توقع داری‎

IMG_8332_0

در نشست خبری مراسم نکوداشت «شیرمحمد اسپندار» عنوان شد؛از اساتید موسیقی توقع داریم در مراسم بزرگداشت پیشکسوت «دونلی نواز» حضور یابند

 نشست خبری مراسم بزرگداشت پیشکسوت «دونلی نواز» ایران صبح امروز در دبیرخانه کمیسیون فرهنگی- اجتماعی کلانشهرهای کشور برگزار شد.

 در ابتدای این نشست خبری، «عادل مزاری» دبیر همایش نکوداشت شیرمحمد اسپندار و رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی کلانشهرهای کشور ضمن گلایه از سیاست های کلان صدا و سیما و تبلیغات منفی و ناامن جلوه دادن چهره استان «سیستان و بلوچستان»، از ظرقیت های بالای فرهنگی و هنری این استان سخن گفت.

وی با گلایه از برنامه های تخریبی صدا و سیما از قوم بلوچ، اینبخش از کشور را زادگاه بسیاری از بزرگان فرهنگی کشور نامید و گفت: «پس از ماجراهای عبدالمالک ریگی در این بخش از کشور، صدا و سیما بیش از 120 بار با نمایش جنایت های این جانی خطرناک، باعث شد نگاه مردم ایران به قوم بلوچ عوض شود و هر وقت قرار است چهره ای از قاچاقچی‌ها و آدم کش‌ها در فیلم ها و برنامه های رسانه ملی پخش شود، شاهدیم که همه این خلاف کاران با لباس بلوچی نمایش داده می شوند. این حمله بی سابقه و ناجوانمردانه باعث ذهنیتی نادرست در بین مردم عزیز ایران به این قوم و مردم این بخش از کشور شده است.» وی در ادامه گفت: « اهمیت توجه به فرهنگ اقوام و اهل سنت به ویژه در استان سیستان و بلوچستان که یکی از استان های مهم کشورمان معرفی شده است می تواند گام بسیار ارزشمندی برای مقابله با طرح خاورمیانه جدید توسط انگلیسی ها و آمریکایی ها مبنی بر تجزیه کشورهای اسلامی باشد. بنابراین اگر ما در کارهای فرهنگی کوتاهی کنیم حتی گروه هایی مثل داعش از جوانان ایرانی ما الگو می‌گیرند و رفتارشان را اصلاح کنند. از سوی دیگر اگر ما در کارهایمان سخت‌گیری‌های زیادی داشته باشیم این امر را اصلا بعید نمی دانم که در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد پس لازم است که در حوزه فرهنگی- اجتماعی کارهای زیادی را در خصوص استان سیستان و بلوچستان انجام دهیم.»

دبیر همایش نکوداشت «شیرمحمد اسپندار» در ادامه سخنانش درباره اهمیت توجه به بزرگانی چون «اسپندار» تصریح کرد:‌ «اسپندار یک بهانه است. به هیچ وجه نمی گوئیم که اسپندار یک شخصیت بی بدیل است. ولی ماجرا وقتی مهم می شود که ما می دانیم که مثلا ساز تار در همه استانهای کشور نوازنده های متبحری دارد. اما دونلی نوازی در ایران و جوان بسیار محدود است و اسپندار بی اغراق مظهر دونلی نوازی در جهان است. دونلی نوازی بحث استادی و شاگردی نیست و استعدادی غریزی ست. ایشان خواننده خوش چهره و خوش هیبتی نیست اما در سرتاسر جهان او را به خوبی می شناسند و برایش مراسم های بزرگداشت فراوانی برگزار شده است اما تاسف بار است که جوان ایرانی یکی از بزرگترین هنرمندان تاریخ موسیقی‌اش را نمی‌شناسد.» مزاری یاد آور شد: «مرده پرستی عادت بدی است و ما بخاطر همین قصد داریم از این شیرمرد جنوبی در زمان حیاتش حمایت کنیم و به مردم ایران معرفی اش کنیم. چون هنرمندی ست با ارزش و وطن دوست که در مراسم بزرگداشتی که در فرانسه برایش در نظر گرفته شده بود، دکترای افتخاری را از رئیس جمهور فرانسه دریافت کرد و در پاسخ به خواسته «ژاک شیراک» که از وی خواسته بود به عنوان نماد موسیقی شرق در فرانسه بماند و تحت حمایت دولت این کشور فعالیت کند، پاسخ داده بود:‌ من من یک بند انگشت خاک ایران را با دنیا عوض نمی‌کنم.»

او با بیان اینکه اسپندار ماهی فقط 180 هزار تومان حقوق می‌گیرد اظهار کرد: اسپندار از کشور اسپانیا هم پیشنهادهایی برای حمایت داشته است. اما متاسفانه ما در کشور به فکر تامین این هنرمندان نیستیم. با این حال یک قطعه زمین در بلوچستان برای او در نظر گرفته شده است که به او هدیه می‌شود و تندیس این هنرمند پیشکسوت نیز در بمپور زادگاه اسپندار نصب می‌شود. البته قرار است نمونه این تندیس در خیابان ایرانشهر و محوطه خانه هنرمندان ایران نصب شود. مزاری با گلایه از کم لطفی استانداری بیان کرد: ما به استانداری پیشنهاد دادیم که خانه استاد را بخرند و به عنوان موزه موسیقی از آن حفاظت کنند. اما متاسفانه در این راستا کم لطفی شد. مزاری با بیان اینکه کتاب جشن نامه اسپندار به زودی منتشر می‌شود، افزود: آلبوم آثار استاد نیز در مراسم نکوداشت رونمایی خواهد شد که در همان روز هدیه می‌شود و فیلم مستند شیرمحمد نیز در مراسمی که قرار است در تالار وحدت برگزار شود‌، پخش می‌شود.

مزاری با اشاره به اقدامات انجام شده دیگر در پاسداشت مقام هنری شیرمحمد اسپندار گفت: رایزنی برای خرید خانه استاد اسپندار و تبدیل آن به مرکز موسیقی بلوچستان، انتشار کتاب نکوداشت شیرمحمد به کوشش افشار سیستانی، محمود زعیم و مولازعیم، انتشار ویژه‌نامه همایش، انتشار آلبوم آثار استاد به همت اداره ارشاد استان سیستان و بلوچستان، اکران فیلم مستند شیرمحمد اسپندار به کارگردانی آقای نجارپیشه، رونمایی از آهنگ «من بلوچم» به خوانندگی امین امیریان، رونمایی از فیلم «گران»، راه‌اندازی کارناوال موسیقی از ایرانشهر و اجرای چند کنسرت موسیقی در مجتمع فرهنگی- هنری امام خمینی کرمان، تالار آفتاب یزد و تهران از جمله برنامه هایی است که طی روزهای پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و هجدهم مرداد ماه در تهران اجرا می شود.

مزاری در انتهای صحبت های خود با اساتید بزرگ موسیقی ایرانی جهت حضور در این مراسم گفت:‌ « از استاد «شجریان» و «ناظری» توقع داریم در مراسم بزرگداشت پیشکسوت «دونلی نواز» حضور یابند. به هر حال این مراسم برای اهالی موسیقی و بزرگان و دوستداران هنر است و ما از همه بزرگان موسیقی در کشور دعوت می کنیم برای حمایت از این هنرمند در سالن برنامه حضور داشته باشند.»

 مراسم اصلی نکوداشت «شیرمحمد اسپندار» شنبه 18 مرداد ساعت 18 با حضور دوستداران و علاقمندان وی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.