در سه ماه نخست سال، 56 مجوز برای آلبوم‌های موسیقی صادر شد از مجوز محمدرضا شجریان تا مجید درخشانی

9 ژوئن,2016 آموزشگاه موسیقی سازخانه طهران | اخبار هفته - در سه ماه نخست سال، 56 مجوز برای آلبوم‌های موسیقی صادر شد از مجوز محمدرضا شجریان‎

plplp

در سه ماه نخست سال، 56 مجوز برای آلبوم‌های موسیقی صادر شد از مجوز محمدرضا شجریان تا مجید درخشانی

واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روند صدور مجوز آلبوم‌ها و اجراهای صحنه‌ای طی ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ گزارشی را منتشر کرد. طبق آنچه در این گزارش آمده است، در سه ماه نخستِ سال، تاکنون 56 آلبوم صوتی مجوز انتشار دریافت کرده است. نکته‌ی مهم در این میان اما همان «طریق عشق» است که بالاخره مجوز آن صادر شده است. آخرین اثری که از خسروی آواز ایران به انتشار درآمده بود، «مرغ خوشخوان» بود که در سال 90 به انتشار درآمد.

از 56 مجوزهای صادر شده، 1۸ آلبوم کلاسیک ایرانی، ۳۲ آلبوم پاپ، یک آلبوم محلی، یک آلبوم تلفیقی و سه آلبوم کلاسیک است. از این میان می‌توان به آلبوم «طریق عشق» به آهنگسازی زنده‌یاد پرویز مشکاتیان با خوانندگی استاد محمدرضا شجریان، آلبوم «خروش» به آهنگسازی مجید درخشانی با خوانندگی مجتبی عسگری، آلبوم «آموزش نی» با اجرای عبدالنقی افشارنیا، آلبوم «نشود فاش» به آهنگسازی محمد امین اکبرپور و با خوانندگی مهدی مبتقا، آلبوم «دیده بیدار» با خوانندگی فرمان فتحعلیان، آلبوم «دیوانه‌وار» با خوانندگی حمید عسگری، آلبوم «معجزه» به خوانندگی بهنام صفوی و آلبوم «حالم خوبه» به خوانندگی بابک جهانبخش اشاره کرد.

همچنین مجوز ۲ آلبوم تصویری نیز طی همین روزها با نام «سرزمین بیکران» به آهنگسازی سلمان محمدی ، محسن الهامیان ، پیمان خازنی و پرواز همای و تنظیم و خوانندگی پرواز همای و همچنین در حوزه موسیقی نواحی و اقوام آلبوم تصویری «گروه آوای موج» به خوانندگی علی عباسی صادر شده است. در ادامه می توان به صدور مجوز ۱۸ تک آهنگ که شامل ۱۵ مورد پاپ و ۳ مورد کلاسیک ایرانی است، اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش ۱۶۲ اجرای کنسرت نیز در سبک های متفاوت در تهران و شهرستان‌ها با مجوز دفتر موسیقی از ابتدای سال برگزار شد که از این تعداد، ۵۰ اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی، ۱۴ اجرای موسیقی فولکلوریک، ۶ اجرای موسیقی مخصوص بانوان، ۴۰ اجرای موسیقی پاپ، ۴۱ اجرای موسیقی تلفیقی، ۸ اجرای موسیقی کلاسیک، ۳ اجرای موسیقی کودک برگزار شده است که اسامی بسیاری از گروه ها و هنرمندان شاخص عرصه موسیقی در این میان به چشم می خورد که تعدادی از آنها عبارتند از: کیهان کلهر، گروه کامکارها، یاروسلاو اسوییتسنی، هربرت لیپرت، علیرضا قربانی، سالار عقیلی، فرج علیپور، پوریا اخواص، علی زند وکیلی، گروه چارتار، گروه پالت، گروه دنگ شو، احسان خواجه امیری، محمد علیزاده، بنیامین بهادری، فریدون آسرایی و فرزاد فرزین.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که همچنان مشکل برگزاری اجراهای صحنه‌ای برای بسیاری از هنرمندان وجود دارد. به این مساله می‌توان مساله‌ی برگزاری کنسرت‌ در بسیاری از شهرستان‌ها را نیز اضافه کرد.