شب خوب «پالت» در عمارت مسعودیه/ وقتی دل آقای بنفش برای غزه و عراق می‌گیرد

7 سپتامبر,2014 سازخانه طهران | اخبار هفته - شب خوب «پالت» در عمارت مسعودیه/ وقتی دل آقای بنفش برای غزه و عراق می‌گیرد‎

13930615000088_PhotoA

شب خوب «پالت» در عمارت مسعودیه/ وقتی دل آقای بنفش برای غزه و عراق می‌گیرد

اجرای گروه پالت در روز سوم فستیوال موسیقی تهران بی‌تردید بهترین اجرای این فسیوال تا به امروز بود و این گروه با اجرای موفق آلبوم «آقای بنفش» نشان داد در اجراهای صحنه‌ای هم می‌تواند مخاطبان خسته از موسیقی‌های بی‌سروتهی که این روزها کم هم شنیده نمی‌شود را به وجد آورد.

عمارت مسعودیه در روز سوم فستیوال موسیقی تهران میزبان گروه پالت و هوادارانش بود. در این کنسرت علاقه‌مندان این گروه شاهد اجرای آلبوم «آقای بنفش» بودند.

نور حیاط عمارت مسعودیه که کم شد، همه منتظر بودند تا امید نعمتی به همراه دیگر اعضای گروه پالت به روی صحنه بیاید و اجرایش را آغاز کند. اما قبل از ورود گروه، حبیب رضایی بازیگر سینما به روی صحنه آمد و از کمپینی که خانه موسیقی تحت عنوان «من از موسیقی حمایت می‌کنم» سخن گفت و در حالی که مدام حاضرین در عمارت مسعودیه را به تشویق کردن وا می‌داشت، بیانیه‌ای را هم از طرف خانه موسیقی خواند.

حرف‌های حبیب رضایی که تمام شد، گروه پالت با تشویق بسیار حاضرین به روی صحنه آمدند تا اولین قطعه‌شان را اجرا کنند. قبل از اجرا امید نعمتی از اینکه گروه پالت نمی‌خواسته تا زمان انتشار آلبوم دومش کنسرتی دیگر داشته باشد سخن و گفت و دلیل برگزاری این کنسرت را دعوت خانه موسیقی عنوان کرد. «یادگار دوست» عنوان اولین آهنگی بود که گروه پالت در شب 14 شهریور به اجرا درآورد. این گروه در این قطعه مانند دیگر آهنگ‌های آلبوم «آقای بنفش» سعی کرد تا با به کارگیری نغمه‌های آواز سنتی و قطعات فولکلور و اجرای آن‌ها با سازهایی چون آکاردئون، گیتار، کلارینت، ویالن سل و پیانو، فضای بدیعی را خلق کند.

«والس شماره 1» عنوان قطعه دوم پالت بود که به اجرا درآمد. در این قطعه نعمتی با صدای گرمش اندکی فضای شلوغی و پر سر و صدایی که به واسطه اجرای قطعه اول در ذهن بود را آرام کرد. صدای امید نعمتی خواننده این گروه یک ویژگی خاص دارد. علی رغم این که او تحریرهای خام و نتراشیده‌ای دارد، به شدن گرم و دلنشین است و وقتی این صدا روی نغمه های سنتی قرار می‌گیرد و  وقتی با تم های کلاسیک و ایرانی ادغام می‌شود، فضای چندصدایی زیبایی را به وجود می‌آورد.

گروه پالت برای قطعه سوم آهنگ «مثلث» را در نظر گرفته بودند که اجرای این آهنگ هوادران سالن را بیش از پیش به وجد آورد. اجرای این آهنگ به نوعی نشان داد که قرار دادن سازهای کلاسیک در کنار یکدیگر و در عین حال استفاده از آواز ایرانی می تواند اتفاق‌های خوبی را رقم بزند. هر چند که در گروه پالت صدای تنظیم نشده و بعضا آزاردهنده درامز اندکی از حس و حالی که باید اشعار منتقل کنند را می‌کاهد.

پالت برای اجرای قطعه چهارم، آهنگی را اجرا کرد که به گفته امید نعمتی به دلیل امکان نداشتن پیانو در کنسرت‌های قبلی، تا به حال اجرا نشده بود. «از سرزمین‌های شرقی» عنوان این قطعه بود. پالت با اجرای این قطعه نشان داد که باید فارغ از دسته‌بندی‌های رایج موسیقی به این گروه نگریست. نباید فکر کرد که این گروه آیا پاپ می‌خوانند یا تلفیقی و یا حتی سنتی! تنها چیزی که باید مورد نظر قرار داد این است که این گروه با آهنگ‌هایشان لذت شنیداری در مخاطبشان ایجاد می‌کنند و دقایق خوبی را برای مخاطبانشان پدید می‌آورند.

«تو را من چشم در راهم» عنوان قطعه پنجم پالت بود که برای این کنسرت در نظر گرفته شده بود. بهره‌گیری از شعرها و ترانه‌های ساده فهم یکی دیگر از ویژگی‌های پالت است. ترانه‌هایی که پالت انتخاب می‌کند، سرزنده و باطراوت هستند که خیلی سریع در خاطر می‌مانند. در واقع ترانه‌های این آلبوم در عین سادگی در جستجوی معناهایی فراتر از ترانه‌های معمول آلبوم‌های روز موسیقی پاپ ایران هستند که این ویژگی در این اوضاع اسف‌بار ترانه‌سرایی چیز کمی نیست!

آخرین قطعه‌ای که گروه پالت قبل از استراحت 15 دقیقه‌ای اجرا کرد، قطعه «نگاه کن» بود. بعد از اجرای این قطعه امید نعمتی «درس علوم» را خواند و آن را به همه کسانی که از درس و مدرسه خوششان نمی‌آید، تقدیم کرد. «خسرو و شیرین»، «نرو بمان»، «باز باران»، «آقای بنفش» عنوان دیگر قطعه‌هایی بودند که گروه پالت در این کنسرت اجرا کرد.

همچنین این گروه قطعه تیتراژ فیلم «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری را به اجرا در آورد. پالت یک قطعه جدید از آلبوم جدیدش با نام «عمارت مسعودیه» را هم اجرا کرد. علاوه بر این قطعات امید نعمتی پیش از اجرای آهنگ تازه این گروه از این گفت که دلشان برای غزه و عراق و هر شهری که درگیر جنگ است گرفته و قطعه‌ای را به همه مردمانی که شهرشان درگیر جنگ است، تقدیم کرد.

اجرای گروه پالت در روز سوم فستیوال موسیقی تهران بی‌تردید بهترین اجرای این فسیوال تا به امروز بود و این گروه با اجرای موفق آلبوم «آقای بنفش» نشان داد که پالت در اجراهای صحنه‌ای هم می‌تواند مخاطبان خسته از موسیقی‌های بی‌سروتهی که این روزها کم هم شنیده نمی‌شود، را به وجد آورد.

حاشیه‌های کنسرت

امید نعمتی خواننده گروه پالت در ابتدای اجرای قطعه قاصدک، میکروفن را کنار گذاشت و برای دقایقی بدون میکرفن خواند که مورد توجه حاضرین در عمارت مسعودیه قرار گرفت.

صدای گیتار در قطعات اولی که پالت اجرا کرد، خیلی ضعیف شنیده می‌شد که این مشکل با اشاراتی که نوازنده گیتار به صدابردار کرد، رفع شد.

حبیب رضایی در این کنسرت اعلام کرد که عضو افتخاری گروه پالت است.